Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod RadaRD » 07.01.2018 16:01

A jen pro rychlou rekapitulaci - řeším tu skutečně PROBLEMATIKU TISKU PRVNÍ VRSTVY a toho, že v rozích bedu mám mezi tryskou a bedem větší výšku, nežli mezi středem bedu. Tím je tisk a řádné přilnutí první vrstvy celkem komplikovaný, od čehož se následně odvíjí na to navazující problémy.
  • 0

RadaRD
 
Příspěvky: 22
Registrován: 30.08.2017 13:40
Bydliště: Brno
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod RadaRD » 07.01.2018 16:16

medapeta píše:Ubral bych na šířce/výšce první vrstvy 10%, rychlost tisku poloviční, teplotu na cca 240C a celé to trochu přizvedl.
Sklo stačí 2mm a polepit PET folií. Tím že se snažíš to celé zpevnit, tak to nemá kam uhnout a tryska ryje v případě nerovností, místo aby to rozplácla. Naopak přidej mírně na pružnosti. Ty hadičky z tráboše nahraď pružnými spojkami, tam se to teď taky nemá kam pohnout ve vertikálním směru. Zní to možná nelogicky, ale zkus to. Na ostatních vrstvách se tisk srovná.

Já ještě přemýšlím, jestli vyhřívanou podložku se sklem nedat na šroubky s pružinkami místo aktuální konfigurace - viz mé první foto. Od začátku se mi totiž tento způsob uchycení bedu moc nelíbil. Musel jsem horní šroubky namatlat sekunďákem, aby se nepovolovaly, když otáčím stavitelnými šrouby.

Tím pádem to bude mít ve vertikálním směru kam ubýbat. Potom by mírná nerovnost nemusela být tolik na škodu a tryska by třeba tolik "neryla" do bedu, ale bed by měl mírně kam uhnout směrem dolů.

Hodně jsem se inspiroval zde: http://ok1uga.nagano.cz/3d_modi.htm a to co popisuju se týká "Odpružené upevnění stolku"
  • 0

RadaRD
 
Příspěvky: 22
Registrován: 30.08.2017 13:40
Bydliště: Brno
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod juliusvla » 07.01.2018 17:53

Mám ten samý problém. Ve středu BEDu jsem cca o 0,15 výš než na okrajích. 3mm sklo a na klipsech to nezáleží. Nicméně se přikláním k tepelné deformaci skla vlivem nestejného zahřátí uprostřed a na okrajích. MK2B podložka se tak chová. Naučil jsem se s tím pracovat a zatím to neřeším. Pokud to někdo spolehlivě vyřeší tak budu rád a převezmu poznatky.
  • 0

juliusvla
 
Příspěvky: 100
Registrován: 10.11.2016 23:42
Bydliště: Plzeň
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod RadaRD » 07.01.2018 22:33

juliusvla píše:Mám ten samý problém. Ve středu BEDu jsem cca o 0,15 výš než na okrajích. 3mm sklo a na klipsech to nezáleží. Nicméně se přikláním k tepelné deformaci skla vlivem nestejného zahřátí uprostřed a na okrajích. MK2B podložka se tak chová. Naučil jsem se s tím pracovat a zatím to neřeším. Pokud to někdo spolehlivě vyřeší tak budu rád a převezmu poznatky.

Rozdíly mám i za studena - viz můj původní post. A řekl bych, že můj případ bude více než 0,15mm - i když ono to může klamat - člověk na to čučí z bezprostřední blízkosti a desetinu v oku nemám...
  • 0

RadaRD
 
Příspěvky: 22
Registrován: 30.08.2017 13:40
Bydliště: Brno
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod vitbauer » 08.01.2018 07:48

Jak jsem už psal, vem jakékoliv pravítko a v různých směrech a místech jej pokládej na stolek bez skla. Přitom zkoušej mezi stolek a pravítko vsunout papír (jeho tloušťku můžeš změřit). Tak zjistíš rovinnost vyhřívané desky.
Rovinnost do 0.3 mm na celém stolku je ok, jinak je to na výměnu desky.
Pokud je deska rovná, hledej problém jinde.
Rovinu stolku se sklem nastavuji tak, že nahřeji trysku, dám home Z, ručně najedu na Z0.15 (tloušťka mnou používaného papíru) a osahám si rivinu v rozích a uprostřed. Papír musí jít všude strčit lehce a musí lehce zachytávat. V jednom bodě (zpravidla v jednom z rohů) je mezera u mě větší o 0.1 mm.
Pokud to nejde nastavit na 3 body v rovině a u dalších je výškový rozdíl víc než 0.2 mm, je to pro tisk nepoužitelné a směřuje to k výměně topné desky.
Pokud je deska bez skla rovná a nejde nadtavit rovinu se sklem, chyba je ve skle.
Jinak je chyba někde jinde (uvolněné matice na Z, cokoliv uvolněné na ose X nebo na extrudéru).
Dotažení všech šroubků na tiskárně kontroluji po každých 3 dnech tiskové doby, vždy jemně dotahuji uchycení motoru extruderu a osy X. O spojení motorů se závitovými tyčemi osy Z jsem už psal.
Vůle zde lze zjistit jemným zatlačením na tištěný díl osy X s vozíkem na příslušné straně.
Uvolněné matky nebo vyšmajdanou hadičku jde popisovaným způsobe poznat. Mě to v hadičkách chodilo více než 1mm - hadičky jsem měl průhledné, takže byla vidět mezera mezi tyčí a hřídelí motoru. Totožně jsem měl uvolněnou matici na pravé straně.
Že něco není v pořádku jsem si všiml při tisku vyšších objektů, kdy mi při sjezdu na Z0 zůstávala viset pravá část osy X. Oproti rovině dané pojezdovými tyčemi osy Y jsem byl na pravé straně výš než vlevo a za boha jsem nebyl schopen první vrstvu vyladit ani po nalepení Průšovic PEI, kdy 2 tisky byly ok, před třetím jsem musel rovnat stolek....
  • 0

Rebel II: HotEnd: E3Dv6 d0.4 mm, heated bed: MK3 ALU + sklo + Ultem PEI, ložiska: LM8UU MTM, osa Z: M5, HW: Arduino MEGA 2560 R3 + Ramps 1.4 + DRV8825, firmware: Repetier 0.92.9
vitbauer
 
Příspěvky: 92
Images: 2
Registrován: 07.01.2017 14:31
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod RadaRD » 12.01.2018 15:37

Doplním závěr celé záležitosti. Vzhledem k tomu, že sklo jsem za studena měl na připnutém bedu klipsnami podle kovového pravítka zcela rovné (podélně, svisle i napříč), na zkoušení zrcadla nebo dalšího jiného skla jsem se vyprdl a začal se šťourat jinde.

Prověřil jsem mj. rovnost vyhřívané desky bez skla (za studena) a ta je paradoxně uprostřed prohnutá o téměř 1 mm směrem dolů :)

Ač osa Y by s tím souviset až tolik neměla, všiml jsem si, že mezi teflonovými pouzdry a tyčkami os je zbytečná vůle. Dokonce jsem původně kvůli tomu přidával další kluzná pouzdra. Rozhodl jsem se, že toto pořeším - osa Y je na celé tiskárně nejsnáze rozebiratelná. Pouzdra jsou již od výrobce podélně rozříznutá a mírně rozevřená, aby se po nalisování do držáku zmáčkla a měla patřičně přesný průměr. V plastových úchytech na bedu se ale pouzdra nelisují takvou silou, aby došlo k jejich sevření a navíc jsem si všiml, že i když pouzdro mezi kombinačkama sevřu nadoraz, pořád mají zbytečnou vůli.

Dremelem a 1 mm kotoučkem jsem proto rozšířil řez na pouzdrech a opatrně je kombinačkami pomačkal tak, aby chodila na osách tak akorát. Pak jsem pouzdra (používám dvě na jednu osu) vlepil sekunďákem do plastových držáků s osami ve svých pozicích, abych zajistil přesnost a souosost.

Dále jsem zjistil, že nemám osy Y úplně přesně posazené - ani v držácích na vozíku ani v úchytech v rámu. Různě se to po desetinkách rozcházelo - dal jsem to proto v maximální možné míře do pořádku

Vozík nyní chodí relativně dost ztuha, ale myslím, že se to ještě trochu vychodí.

Dále jsem se zaměřil na to, co píše vitbauer ohledně správného levelování:
Rovinu stolku se sklem nastavuji tak, že nahřeji trysku, dám home Z, ručně najedu na Z0.15 (tloušťka mnou používaného papíru) a osahám si rivinu v rozích a uprostřed. Papír musí jít všude strčit lehce a musí lehce zachytávat.


Já to vždy dělal tak, že jsem na tiskárně dal HOME a potom vzdálenost mezi tryskou a stolkem pomocí stavěcích šroubů doladil tak, aby se tam vešel kancl. papír. Tzn. že výchozí pozice v ose Z nebyla 0, ale tloušťka toho papíru :!:

Nyní jsem to provedl dle výše uvedeného a řekl bych, že po těch všech úpravách celkem dobré, viz příloha. Dole původní zmršený kus, nahoře ten, co považuji za použitelný. V místech, kde se mi to trochu zvedlo, jsem si pak dodatečně všiml, že jsem vynechal lepidlo. Čili moje chyba, ne chyba tisku. Jinak tisknu s 0.5 mm tryskou, protože jak už jsem psal, tisknu převážně konstrukční součásti a tam nepotřebuji jemné přechody, ale aby to "rychle přibývalo". Asi bych se nebál ještě ubrat u té první vrstvy na extruzi.

Průměr trysky: 0.5 mm
First layer height: 0.35 mm
Layer height: 0.3 mm
Speed for first layer: 30
Teploty první vrstvy - bed / tryska: 85 °C / 245 °C
Ostatní vrstvy - bed / tryska : 80 °C / 240 °C

PS. při zahřátí bedu a trysky jsou rozdíly v rozích skla a uprostřed o dost menší a né tak patrné, jako za studena. Mám tiskárnu v dlouhodobé zápujčce a pořád se učím :oops:
  • 0

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil RadaRD dne 12.01.2018 16:30, celkově upraveno 1
RadaRD
 
Příspěvky: 22
Registrován: 30.08.2017 13:40
Bydliště: Brno
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod kroxigor » 12.01.2018 16:22

Jenom poznámka pokud máš trysku 0.4mm tak je vrstva 0.35mm příliš vysoká dávej tak max 0,25 mm
  • 0

Rebel II V33 (Marlin 1.1.x), Original Prusa i3 MK2.5 - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75, Original Prusa i3 MK3 - služební
Slic3r PE, Simplify3D, TinkerCAD, SketchUP
kroxigor
 
Příspěvky: 1502
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod bahora » 12.01.2018 18:04

pro trysku 0.4mm je vrstva 0.30mm úplně v pohodě ....
  • 0

bahora
 
Příspěvky: 204
Images: 1
Registrován: 23.11.2016 01:12
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod kroxigor » 12.01.2018 18:33

Ale on tam má 1. vrstva 0.35 to je moc to se pak blbě chytá
  • 0

Rebel II V33 (Marlin 1.1.x), Original Prusa i3 MK2.5 - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75, Original Prusa i3 MK3 - služební
Slic3r PE, Simplify3D, TinkerCAD, SketchUP
kroxigor
 
Příspěvky: 1502
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod vitbauer » 13.01.2018 22:03

Průmer trysky má 0.5 a nikoliv 0.4 mm...
Každopádně je dle fotky vidět výrazný posun k lepšímu. Tryska už není 0.5 mm nad tiskovou plochou, ale jen 0.35 mm.
  • 0

Rebel II: HotEnd: E3Dv6 d0.4 mm, heated bed: MK3 ALU + sklo + Ultem PEI, ložiska: LM8UU MTM, osa Z: M5, HW: Arduino MEGA 2560 R3 + Ramps 1.4 + DRV8825, firmware: Repetier 0.92.9
vitbauer
 
Příspěvky: 92
Images: 2
Registrován: 07.01.2017 14:31
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod koppik » 24.01.2018 14:53

Mozna je to OT,
Ale i ja mam na svem rebelixu mirne prohnute sklo(BED) nicmene vidim ze stale testujes bily PETG jestli jsem cetl pozorne. Ja jsem skoro celou bilou civku od Devi Design vyhodil, protoze se mi to patlalo a prvni vrstva vypadala uplne katastrofalne asi jako tvoje. Zvlast u velkych ploch. Zkus tam nahodit i jiny filament jineho vyrobce... ono se to nezda ale i ruzne materialy odpousti ruzne nepresnosti
  • 0

Rebelix X2 - bowden; E3D V6 čajna; Mega 2560 + Ramps; Marlin v1.1.0 RC7;
Raspbery Pi 3 + Octoprint + OctoAndroid
http://www.koppik.cz
koppik
 
Příspěvky: 13
Registrován: 24.03.2017 17:51
Bydliště: Ostrava
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod RadaRD » 24.01.2018 22:29

koppik píše:Mozna je to OT,
Ale i ja mam na svem rebelixu mirne prohnute sklo(BED) nicmene vidim ze stale testujes bily PETG jestli jsem cetl pozorne. Ja jsem skoro celou bilou civku od Devi Design vyhodil, protoze se mi to patlalo a prvni vrstva vypadala uplne katastrofalne asi jako tvoje. Zvlast u velkych ploch. Zkus tam nahodit i jiny filament jineho vyrobce... ono se to nezda ale i ruzne materialy odpousti ruzne nepresnosti


Je mi tak nějak jasný, že různé materiály (a snad i barvy) mají různé tiskové vlastnosti. Začínal jsem se zeleným ABS (výrobce bohužel neznám, ale špulka byla přikoupena k tiskárně od p. Zahradníka - netuším, co k tomu dává) a potom jsem zatoužil vyzkoušet PETG, pro jeho menší tepelnou smrštivost a tedy odlepování od podložky při tisku. Potřeboval jsem totiž tisknout větší díly. Souhlasím s tebou, že konkrétně tento bílý PETG se hodně matlá na trysku a lepí a často se děje, že mi od trysky odpadne kus nasbíraného materiálu, který tryska nabrala po několika vytištěných vrstvách (samozřejmě v v ten nejnevhodnější okamžik :D). Pomalu mi dochází špulka, poohlédnu se po něčem jiném. Ten bílý PETG jsem kupoval zde: https://eshop.3dstation.cz/cs/tiskovy-m ... 75-mm.html
  • 0

RadaRD
 
Příspěvky: 22
Registrován: 30.08.2017 13:40
Bydliště: Brno
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod boraicho » 25.01.2018 09:10

čierny DD PETG
  • 0

boraicho
 
Příspěvky: 324
Registrován: 15.02.2016 21:36
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod koppik » 25.01.2018 12:26

Ja beru z materialpro3d.cz zasilaji i vzorky zdarma.k otestovani. Zatim vsechno PETG co jsem mel byl DeviDesign, a jen ten bily byla katastrofa. Ostatni barvy zatim dobry. Ono v tom 3d tisku je tolik promennych ktere vstuuji do procesu,, je.to alchymie, takze nejdrive bych zkusil ten filament a pak jit po problemu dal.
Ja tisknu 0,4 tryskou prvni vrstvu 0,22 vysokou, kalibraci vizitkou nedelam. Homing Z delam na dotek bedu bez propruzeni, pustim prvni vrstvu a kdyz vidim ze je to moc prusvitne, nebo se to nechyta, tak pootocim sibrem koncaku Z(staci i 1/8 otocky) a jedu
Nekdy jeste zpomalim tisk prvni vrstvy na 70% pokud to nemam nastavene ve sliceru, kdyz vidim ze to nejede uplne pekne.
  • 0

Rebelix X2 - bowden; E3D V6 čajna; Mega 2560 + Ramps; Marlin v1.1.0 RC7;
Raspbery Pi 3 + Octoprint + OctoAndroid
http://www.koppik.cz
koppik
 
Příspěvky: 13
Registrován: 24.03.2017 17:51
Bydliště: Ostrava
Reputation: 0

Re: Vypouklá tisková plocha uprostřed bedu

Příspěvekod tomast » 25.01.2018 13:40

koppik píše:Ja tisknu 0,4 tryskou prvni vrstvu 0,22 vysokou, kalibraci vizitkou nedelam. Homing Z delam na dotek bedu bez propruzeni, pustim prvni vrstvu a kdyz vidim ze je to moc prusvitne, nebo se to nechyta, tak pootocim sibrem koncaku Z(staci i 1/8 otocky) a jedu
Nekdy jeste zpomalim tisk prvni vrstvy na 70% pokud to nemam nastavene ve sliceru, kdyz vidim ze to nejede uplne pekne.

Já nepřesnosti nastavení výšky řeším tím, že kolem dílů tisknu 1 vrstvu skirtu (šířka 3-4 čáry) a výšku bedu podle vzhledu skirtu dolaďuju kolečky pod bedem normálně za chodu tiskárny - zároveň se při tisku skirtu srovná tlak a množství materiálu v trysce (po zahřátí před začátkem tisku něco vyteče, takže tryska netiskne úplně hned od začátku).
A začátek tisku dílu je pak už bezproblémový.
  • 0

tomast
 
Příspěvky: 162
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Předchozí

Zpět na REBEL II

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků