Barvení PLA

Před založením nového vlákna se zamyslete, jestli skutečně není kam zařadit a ušetřte tím adminům práci se zbytečným dodatečným tříděním fóra. Děkuji za pochopení. Klidně zde diskutujte o "pikačovinách", OT nebudou řešeny. Tedy stručně řečeno "HNOJNÍK PATŘÍ SEM" :D

Barvení PLA

Příspěvekod tomast » 31.10.2019 07:35

Udělal jsem včera jednu nepříjemnou zkušenost s barvením PLA.

Připravuju nějaký větší model, na desku se nevejde, je potřeba ho vytisknout rozřezaný.
Vše jsem vytiskl - OK - slepil vteřiňákem - OK - spoje přebrousil a vytmelil polyesterovým tmelem - OK - celý díl přestříkal základam na plasty - OK - a nakonec povrch přestříkal běžným černým akrylátovým sprejem.
Říkal jsem si, že PLA je vůči běžným rozpouštědlům vcelku inertní, navíc je pod tím nastříkaný podklad na plast, takže to nic neudělá.
Ale bylo to smrtící - díl se během schnutí barvy celý pokroutil a zvlnil, můžu ho akorát zahodit a začít znovu. :cry:
Takže slovy našeho velikána: "Tudy ne, přátelé!"
  • 0

tomast
 
Příspěvky: 259
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Re: Barvení PLA

Příspěvekod peca » 31.10.2019 12:45

To je mi dost divný, že by akrylátový sprej pokroutil PLA - máš nějaké foto a typ spreje prosím?
  • 0

peca
 
Příspěvky: 235
Registrován: 01.09.2015 17:30
Bydliště: Jičín
Reputation: 0

Re: Barvení PLA

Příspěvekod kroxigor » 31.10.2019 13:18

Nevznikla tam nějaká chemická reakce a tím teplo?
Zatím se mi nestalo, že by nějaká barva dokázala rozpustit PLA.
  • 0

Rebel II V33 (Marlin 2.0.x), "Anikubík" Kossel Linear Plus (Marlin 1.1.x) - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75, Original Prusa i3 MK3 - služební
PrusaSlicer2, Simplify3D, TinkerCAD, FreeCad, OnShape
kroxigor
 
Příspěvky: 1659
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D

Re: Barvení PLA

Příspěvekod tomast » 31.10.2019 20:18

Ono se to nerozpustilo, jen pokroutilo.
Stříkal jsem to na zaskleném balkóně (jedno okno otevřené), schlo to na sluníčku, ale zase tak velké teplo tam podle mě nebylo, díl byl nanejvýš příjemně teplý (40°C). Předtím na stejném místě schnul nástřik tím základem na plasty.

Svislá stěna (2mm tloušťka stěny) byla původně zcela rovná, teď je tam zvlnění 5mm. Celý díl byl cca 50 cm dlouhý a 12 cm široký, ležel podepřený ve střední části (na obrázku vlevo), ta zkroucená stěna byla volně ve vzduchu.
Image8.jpg


Barva:
Obrázek
  • 0

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
tomast
 
Příspěvky: 259
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Re: Barvení PLA

Příspěvekod straciam » 31.10.2019 20:40

identickym sprejom (farba chrom) som striekal neraz jeden PLA vytlacok. sice bez zakladneho spreju ale vzdy to bolo v pohode.
  • 0

Ins-piration: No pass, no problem.
Rebel II
straciam
 
Příspěvky: 73
Registrován: 08.11.2015 21:04
Bydliště: Podbrezova, SR
Reputation: 0

Re: Barvení PLA

Příspěvekod tomast » 31.10.2019 21:36

Tak pak to musela být kombinace tepla (nižšího než teplota měknutí PLA) a použitého PLA (Gembird).
Je pravda, že jsem z něj loni tiskl držák na mobil do auta a po teplém létě se opakovaným zahříváním v interiéru sice nepokroutil (asi se zahříval rovnoměrně), ale zmenšil tak o 3mm - mobil se tam najednou nevešel.
Takže muselo něco podobného nastat tady - zvenku se to zahřálo více než zevnitř a vnitřním napětím se to zkroutilo - ohyb ven by tomu odpovídal.
Taky poučení.
  • 0

tomast
 
Příspěvky: 259
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Re: Barvení PLA

Příspěvekod kroxigor » 01.11.2019 03:39

Materiál od Gembirdu už ke mě nesmí chová se to jak chce ... doporučuju na velké tisky použít kvalitní matroš.
Nejlevnější co používám je PRUSAMENT - naprosto bez problémů skvělá kvalita, pak PM takovej normál a nejlepší kvalita je za mě Fillamentum, ale to už trochu leze do peněz
  • 0

Rebel II V33 (Marlin 2.0.x), "Anikubík" Kossel Linear Plus (Marlin 1.1.x) - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75, Original Prusa i3 MK3 - služební
PrusaSlicer2, Simplify3D, TinkerCAD, FreeCad, OnShape
kroxigor
 
Příspěvky: 1659
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D


Zpět na Co se nikam jednoznačně nehodí :)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník