Blender - pokec

Blender - pokec

Příspěvekod s3030150 » 18.11.2016 22:07

povodne bola otazka smerovana na lubosha, ale otvaram novu temu, mozno bude aj dlhsia diskusia.

Blender mam rad, ale trochu mi robia problem presne rozmery. Scaling a jednotky celkom chapem, ale ako meriate rozmery uz nakreslenych objektov? napr. priemer diery, ked nemas jej presny stred?

ak niekto ma cas, chut a vie to, moze sa s tym podelit s komunitou :) dakujem
  • 0

Rebel II, Marlin
s3030150
 
Příspěvky: 356
Registrován: 16.02.2016 16:27
Reputation: 0

Re: Krtkova raketa

Příspěvekod lubosh » 23.11.2016 13:22

V blenderu je plugin "3D printing" přesně na kontrolu spousty věcí.
Nejdůležitější je správné uzavření objektů.
Blender je skvělý program na tvorbu modelů, ale pro tisk se musí dodržovat pár pravidel.
Já třeba po každé úpravě (boolean a pod.) používám "Remove doubles" a "Make manifold". Jakmile to zlobí, je to hned vidět, vrátím se o krok zpět a můžu odstranit problém.
Pak nemá Slic3r ani S3D problém.
  • 0

lubosh
 
Příspěvky: 1101
Registrován: 19.11.2014 16:42
Bydliště: Praha 10
Reputation: 12
Jen tak dál :)

Re: Krtkova raketa

Příspěvekod Saph » 23.11.2016 15:12

O tom pluginu jsem nevedel, diky za tip :) Mrknu na to az v nem budu priste zase neco tvorit :-) Jinak musim souhlasit ze blender je super, ale precejen je to program primarne pro renderovani a tak podobne, kde clovek nemusi nejake uzavirani objektu tolik resit. Ale na to ze je to free software je to mazec ;-)
  • 0

Saph
 
Příspěvky: 572
Registrován: 20.09.2015 19:50
Bydliště: Kroměříž
Reputation: 0

Re: Krtkova raketa

Příspěvekod lubosh » 23.11.2016 18:21

Výborný návod na tvorbu pro 3D tisk v Blenderu je zde, dole na stránce je obsah s dalšími informacemi:
https://www.sculpteo.com/en/tutorial/prepare-your-model-3d-printing-blender/correct-3d-file-mistakes-3d-printing-blender/
  • 0

lubosh
 
Příspěvky: 1101
Registrován: 19.11.2014 16:42
Bydliště: Praha 10
Reputation: 12
Jen tak dál :)

Re: Blender - pokec

Příspěvekod Saph » 25.11.2016 19:05

Diky Lubosi, supr článek :-)
  • 0

Saph
 
Příspěvky: 572
Registrován: 20.09.2015 19:50
Bydliště: Kroměříž
Reputation: 0

Re: Blender - pokec

Příspěvekod s3030150 » 25.11.2016 19:09

Lubos dakujem pekne! pomohlo. v Blenderi si prisposobujem stiahnute modely, uz som prisiel na to, na co su v 3d tlaci spravne normaly :) este raz dik, budem rad ak sa tu vlakno trochu viac rozbehne. Blender ma nekonecne moznosti!
  • 0

Rebel II, Marlin
s3030150
 
Příspěvky: 356
Registrován: 16.02.2016 16:27
Reputation: 0

Re: Blender - pokec

Příspěvekod peca » 05.08.2020 12:22

Přidám se k děkovačce za odkaz na sculpteo. Zrovna jsem přišel, vytahat rozumy (vím že Lubosh modeluje v Blenderu). Děláme v se synem v Blenderu (já tedy míň dělám, víc tlumočím z AJ) a hodláme znalosti využít v modelování pro 3D.

Takže jenom doplňující dotaz (tutorial na sculpteo jsem zatím nečetl), nějaké další pluginy/addony do Blenderu k podpoře modelování pro 3D tisk (vyjma toho standardního "3D printing"), eventuálně technické modely používáte?
  • 0

peca
 
Příspěvky: 261
Registrován: 01.09.2015 17:30
Bydliště: Jičín
Reputation: 0

Re: Blender - pokec

Příspěvekod lubosh » 06.08.2020 17:25

Za ty "roky" jsem v Blenderu hodně pokročil, ovšem pouze v kreslení objektů. Nezajímá mne animace ani texturování. Dělám výhradně pro 3D tisk. Technické kreslení není moc problém, jen se musí to člověk naučit a pochopit. Zkoušel jsem Fusion, ale ten mi nedává potřebnou volnost. V Blenderu se snažím pracovat nedestruktivně, to znamená, že mohu kdykoli cokoli změnit (přiměřeně). Základ je používání modifikátorů a vrstev.
Když do Blenderu přidali vrstvy, práci to výrazně zjednodušilo.

Např. toto je základní objekt věže tanku:
Screenshot-2020-08-06-at-19.17.26.jpg


Toto jsou modifikátory:
Screenshot 2020-08-06 at 19.24.16.jpg


A toto je výsledek spolu s doplňky:
Screenshot-2020-08-06-at-19.16.31.jpg


Takto to vypadá po vypnutí zobrazení vrstvy s modifikátory:
Screenshot-2020-08-06-at-19.16.16.jpg
  • 0

lubosh
 
Příspěvky: 1101
Registrován: 19.11.2014 16:42
Bydliště: Praha 10
Reputation: 12
Jen tak dál :)

Re: Blender - pokec

Příspěvekod peca » 06.08.2020 18:55

Takže z toho "základní objekt věže tanku" do "výsledek spolu s doplňky" je to pouze vliv modifikátorů? Jako vím, že se dá "namodifikovat" cokoliv, ale měl jsem za to, že třeba pro tisk je potřeba modifikátory aplikovat a tím pádem převést na finální mesh. Hmm... Tohle vypadá dost "cool", ale asi to bude trochu náročné na HW, ne? :)
  • 0

peca
 
Příspěvky: 261
Registrován: 01.09.2015 17:30
Bydliště: Jičín
Reputation: 0

Re: Blender - pokec

Příspěvekod lubosh » 06.08.2020 19:41

Není to tak složité. Modifikátory jsou jen funkce - součet, odečet jiných objektů, zrcadlení, zaoblení povrchu a hran, a pod. Při exportu do STL se to aplikuje samo a jen na STL, na model v Blenderu to nemá vliv, ten zůstane takto.
Funguje to parádně a rychle, jen při úpravě nějakého objektu, který má hodně modifikátorů, to trochu skáče.
  • 0

lubosh
 
Příspěvky: 1101
Registrován: 19.11.2014 16:42
Bydliště: Praha 10
Reputation: 12
Jen tak dál :)

Re: Blender - pokec

Příspěvekod antoans » 11.03.2021 02:03

Ahoj viděl jsem video o blendru moc se mi to líbilo a chtěl jsem se zeptat je těžké se s ním naučit zdá se mi rozsáhlejší než třeba photoshop a dá se v něm modelovat parametricky? Já dělám věci v inventoru.
  • 0

Rebel II-ramps 1.4,repetier; delta-FLSUN
antoans
 
Příspěvky: 59
Registrován: 04.01.2018 15:57
Bydliště: Ostrava 2
Reputation: 0

Re: Blender - pokec

Příspěvekod peca » 11.03.2021 12:24

EDIT: Jako úplné základy nejsou nijak extra složité. Najít si to svoje, co jeden potřebuje, třeba modelování polygony je easy. Postupně se to nabalí. Třeba nějaké displacement shaders a podobné vylomeniny jsou už taková vyšší dívčí a pro tisk to potřebovat nejspíše nebudeš. Stejně jako material shaders, pokud nebudeš spolu s modely pro tisk chtít dělat i pěkné rendery.
----
Současná verze (od 2.80) je docela user-friendly, řekl bych. Ale aktuálně v tom dělá hlavně syn a ještě vlastně jenom art, nikoli techniku. Nově, tuším od 2.92, je možné používat podobný styl "modelování", jako má SktechUp.
Já osobně jsem se synem začínal podle (myslím si) výborných tutorialů od CG Boost: https://academy.cgboost.com/?affcode=206256_p79kjtbw (affiliate link).
- Blender Launch Pad je pro úplný začátečníky a naučí prakticky všechno důležité od zakladního modelování polygony až po obarvení a naimace. Probíhá aktualizace z 2.8x na 2.9x a doplnění "shader nodes" (procedurální a texturové obarvení modelu). Máme s klukem za sebou a přijde mi to fakt moc dobrý.
- Master sculpting je o sochání - tedy hlavně modely typu postvy, nestvůry apod. Probíhá aktualizace na poměrně značné změny do verze 2.9x
- Master Environments je o krajinkách a teprve se dokončuje. Aktuálně "sjíždíme".
AJ je velmi srozumetlný (Environments s českým přízvukem :). Syn (12 - 13) podle toho začátečnickýho Launch Pad... jel prakticky sám, já jsem mu jenom občas tlumočil obsáhlejší slovní vysvětlování principů.

Jinak existuje doslova "mraky" free tutorialů na YouTube třeba.

A není to CAD. A myslím, že parametrické modelování... Aha, tak asi by se něco našlo (neprocházel jsem):
https://www.google.cz/search?q=blender+ ... c+modeling
  • 0

peca
 
Příspěvky: 261
Registrován: 01.09.2015 17:30
Bydliště: Jičín
Reputation: 0


Zpět na 3D CAD, printservery atd.

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků