Stránka 1 z 2

PříspěvekNapsal: 12.05.2014 07:19
od Rebel
hopik>
- su brzdy ktore sa montuju priamo na hriadel KM, objavil som len na mema 23 a cena okolo 100 dolarov Zamračený
- co tak silny magnet na remen a oproti pliesok na kostrukciu alebo opacne, moze byt na obidvoch stranach. po tlaci by sa Z nastavilo presne na polohu z magnetm, ked vpnes ostane tam

Miso>
- Samosverny mechanizmus na remen + elektromagneticke odbrzdenie?
- popripade zapadka elektromagneticky odbrzdena namontovana na pojezdu z. Na rame ozubeny hreben.
- hacik umiestneny vo vrchnej casti tlaciarne?

romanm>
A jak je to vyřešeno na Rostocku? Tam jsou Z osy 3

PříspěvekNapsal: 12.05.2014 09:13
od Miso
Tak ma napadlo, neviem ci by to uplne poriesilo problem. Co tak vytvorit vo vrchnej krajnej pozicii pariovacie miesto? Po skonceni tlace by sa vozik extruderu presunul na toto miesto (nejaka rampa alebo kolik atd.) kde by ostal zaisteny proti pohybu v z osi. Naopak pri zapnuti tlaciarne by sa vozik extruderu pohol smerom do stredu cim by opustil pakovaciu poziciu.

PříspěvekNapsal: 12.05.2014 09:46
od Rebel
i toto je relativne pouzitelne reseni. ovsem zasadnim problemem je vypadek napajeni, nebo stisk "Nouzove zastaveni" v repetieru. V tomto pripade to spadne jako hruska a toho bych se chtel vyvarovat.

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 14:45
od aula
Napadlo mě dát na horní hřídel ozubené kolo, do kterého by v případě otáčení na jednu stranu (extruder dolů) zajela západka. Něco jako je tady: http://www.uni-max.cz/fotocache/fullsize/03019_020_cpt.jpg Možná by se to dalo udělat taky přímo z plastu. Ta západka by ani nemusela mít pružinku. Před tiskem by se zapnul Z motor a západka odjistila. Přijde mi to celkem jednoduchý a efektivní :-)

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 14:57
od Miso
No ale tu zapadku by si musel odbrzdovat nejak elektromagneticky, lebo v pripade vypadku napajania by to padlo dole.:)

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 15:25
od Rebel
Tak predpokladam, ze zapadka byla myslena v protismeru, tzn. drzela by prave ten posuv dolu a hore by byla volne.
Problem by nastal ovsem pri homovani, kdy osa Z jede minimalne o par mm vyse a pak dolu. Mam uz v pacu samosver do ozubeni remene, mohlo by to slapat, ale budud to resit pozdeji. Klidne sunte dalsi namety, zkusim to pak prebrat a neco z toho slozit.
Zatim dik za myslenky :)

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 17:58
od aula
Miso, přesně jak píše Rebel. Dovolila by pohyb pouze na jednu stranu v zaklopeným stavu, ale šla by i vyklopit na start tisku ručně. Na začátku tisku bys jí odbrzdil, nechal sjet do home a pak jí tam zas zaklopil. To řeší i Danovu připomínku, zacvakla by se zpět až po začátku tisku. Samozřejmě to vyžaduje manuální obsluhu, což se mě samotnému nelíbí. Jen je to jednoduché.

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 19:20
od Miso
Jasne, ja to chapem. Extruder sa pocas tlace pohybuje len nahoru? Nikdy nejde aj opacnym smerom? Keby na odklopenie zapadky bol pouzity elektromagnet, ktory by sa zapol spolu so z motorom, cim by doslo k odbrzdeniu z osy, tak by sa extruder mohol pohybovat lubovolne hore aj dole. V pripade vypadku napajania by sa elektromagnet vypol a zapadka by zaistila z osu. Nieco podobne som uz pisal v prvom prispevku:) Tlaciaren este nemam ani skusenosti s tlacenim, takze toto su len take moje teoreticke napady:)

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 21:02
od aula
No já ti to jen vysvětloval, protože si psal, že v případě výpadku napájení by to spadlo dolů a to není pravda. Jinak při tisku se Z pohybuje jen nahoru.

PříspěvekNapsal: 13.05.2014 21:33
od Miso
ok jasne moja chyba :)

PříspěvekNapsal: 14.05.2014 13:06
od lubos
Co elektromagnetická brzda bez elektriky se to netočí, možná by šla i zbastlit, já to viděl v nějaké 100leté kopírce, ale tam myslím byly spojky, ale to je jedno je tam navíc jen pružinka, které přitlačí díly k sobě a elektromagnet, který zase oddálí

PříspěvekNapsal: 14.05.2014 13:17
od lubos
A nebo přes šnekový převod :D

PříspěvekNapsal: 14.05.2014 13:26
od Rebel
Budu se snazit aplikovat elektromagnet s nejakou variantou brzdeni. at uz to bude odjistovana zapadka, nebo najaka jina varianta.
kazdopadne odbrzdovaci elektromadnet nebude zavisly pouze na napajeni, ale i na aktyvite driveru Z, aby se eliminoval sjezd rampy pri vypnuti stepstiku :)

PříspěvekNapsal: 14.05.2014 14:23
od aula
Napadla mě ještě taková blbost.

Motor, který pohání Z, přemístit nahoru na rám (k jedné straně a zaměnit ho za motor s hřídelí na obě strany na jednu půlku hřídele napojit např hadičkou osu na druhou stranu a na konci uchytit a dát řemenici, na druhé půlce hřídele motorku by byla rovnou řemenice. Rampu pak uchytit jako to je na současném návrhu na straně, kde není motor.

V čem vidím výhodu:
- líp by rozložilo napětí v řemenech
- vypadlo by to víc symetricky

Nevýhoda, držák filamentu by se musel uchytit ne shora, ale ze předu nebo zezadu - přes celý hořejšek by vedla hřídel.

A nebo, když už tady padla zmínka o šnekovém převodu. Na konce hřídelí motoru dát šnekové převody, nebo jiné, které změní smysl otáčení o 90° (horizontálně -> svisle) a na posuv Z pak použít klasiku závitovky s maticemi a vyřeší to elegantně i problém s padající rampou.

PříspěvekNapsal: 14.05.2014 16:15
od Miso
Samozrejme pouzitie dvoch zavitovych tyci by elgantne vyriesilo problem, a myslim ze pouzitie jedneho nekonecneho remena na ich spojenie by za
1. bolo jednoduchsie ako pouzitie nejakych snekovych prevodov alebo uzubenych prevodov
2. asi by to bolo aj podstatne lacnejsie
3. cela konstrukcia by bola uplne jednoducha

No vzhladom na to, ze Dan sa pouzitiu dvoch zavitovych tyci a nekonecneho remena chce vyhnut tak to tu nikto neriesi;)

No ked Lubos navrhol pouzitie snekovych prevodov, tak ma napadlo, ze by to mozno fungovalo aj s pouzitim obycajneho prevodu do pomala s vhodnym prevodom (mozno taky ako je pouzity v extruderoch). Krokovy motor sam o sebe ide tazko pretocit a s pouzitom prevodu by to islo este tazie. Cize motor z osi by bol zaroven aj brzda.
Potrebne suciastky by sa dali vytlacit a konstrukcia by sa len upravila. Samozrejme by to chcelo vyskusat:)