Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Radkus77 » 20.07.2020 11:36

Ahoj,
s 3D tiskem začínám a v současné chvíli mě trápí problém odlepování 1.vrtstvy při tisku většího dílce z PLA.
Chci vytisknout kulatou krabičku o průměru 100mm. Tisk probíhá soustředně od největšího průměru směrem do středu. Bohužel po vytisknutí cca 6mm (tedy z D100 na D88) se začne materiál odlepovat a kroutit. Jakoby se snažil srolovat směrem do středu (odhadoval bych to na nějaké vnitřní pnutí??).
Na zlepšení přilnavosti používám lepidlo Kores. Po odlepení modelu je lepidlo zcela nedotčené a lze jej odstarnit pouze umytím pod vodou (poté nechám uschout a odmastím).
Teplota na trysce 200stup. (vyšší teplota mi začíná tavit rohy a okraje), teplotu podložky jsem zkoušel 50-65stup., výšku 1.vrstvy 0.15 - 0.3mm a rychlost 10-20mm/s.
U menších modelů do cca průměru 50mm nemám sebemenší problém. Spíše naopak, mám problém vytisknutý model nějak bez poškození odlepit. A u malých modelů tak do D20mm ani nepotřebuji používat lepidlo - tisknu přímo na sklo.
Nemá s tím prosím někdo zkušenost? Napadlo mě rozřezat model na menší části a pak ho slepit, ale tak nějak mi to nepřipadá jako zrovna ideální řešení....
  • 0

Radkus77
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18.07.2020 12:36
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod rambo » 20.07.2020 17:16

Osobně tisknu PLA, jako vše ostatní, na nerezový plech, na kterém mám zelenou pásku z Lepíky, ale PLA mi tam nedrží, tak jsem zkusil 3DLAC a naprsot bez problému, tiskl jsem krabičky (insert do deskovky) cca 200x200mm a naprosto bez problému. Tiskl jsem to z Gembirdu PLA, 210°C/55°C.
  • 0

rambo
 
Příspěvky: 123
Images: 8
Registrován: 28.08.2017 10:27
Bydliště: Ostrava
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod kroxigor » 20.07.2020 18:18

A co teda používáš za podložku? (čisté sklo, hliník, PEI, Buildtak ...)
  • 0

Rebel II V33 (Marlin 2.0.x), "Anikubík" Kossel Linear Plus (Marlin 1.9.x) - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75, Original Prusa i3 MK3s - služební
PrusaSlicer2, Simplify3D, TinkerCAD, FreeCad, OnShape
kroxigor
 
Příspěvky: 1741
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod tomast » 20.07.2020 19:57

Mám Ender-2 s originál podložkou (strukturovaný povrch).
PLA (200/50°C) se na to při troše snahy dá tisknout i bez ničeho, ale většinou tisknu na Kores (je to jistota).
Už jsem z PLA tisknul i věci přes celou podložku (150x150) a bez problémů, kombinace PLA - Kores je z hlediska vzájemné přilnavosti podle mě bezproblémová.
Něco musíš mít špatně, jen takhle z popisu netuším co.
Zůstává ti Kores na podložce nebo na odlepeném PLA?
Je to opravdu Kores a PLA? S jiným tyčinkovým lepidlem mi to taky nefungovalo.
Nemáš podložku prohnutou a na okrajích ti nesedí správná výška trysky nad podložkou?
Zkus místo kruhové výplně ten kruh vyplňovat lineárně z jedné strany, jestli se to nějak změní.
  • 0

tomast
 
Příspěvky: 384
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Dinous » 21.07.2020 04:24

Pohrej si i s teplotou zda není moc vysoká, když to bude moc tak to dělává to odlupovaní.
Zkus ju na zkoušku snížit a uvidíš.
  • 0

Rebel II 12V 200x200; Rebel II c 300x200 ; Anycubic Photon S ; Geeetech A10M; Průša i3 MK3S;
Dinous
 
Příspěvky: 137
Registrován: 22.05.2018 05:38
Bydliště: Boskovice
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Radkus77 » 21.07.2020 07:35

kroxigor píše:A co teda používáš za podložku? (čisté sklo, hliník, PEI, Buildtak ...)


Podložka je skleněná 200x200 s lepidlem Kores
  • 0

Radkus77
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18.07.2020 12:36
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Radkus77 » 21.07.2020 07:45

tomast píše:...
Zůstává ti Kores na podložce nebo na odlepeném PLA?
Je to opravdu Kores a PLA? S jiným tyčinkovým lepidlem mi to taky nefungovalo.
Nemáš podložku prohnutou a na okrajích ti nesedí správná výška trysky nad podložkou?
...


Ano Kores a PLA to je a lepidlo zůstává pouze na podložce, odlepený PLA je naprosto čistý.
Po vyrovnání podložky kompenzací (funkce G29) a zkoušení papírkem, ten papírek drhne po celé ploše stejně
  • 0

Radkus77
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18.07.2020 12:36
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod smejch » 21.07.2020 08:33

Dal bych na první vrstvu třeba 210 C (u kruhu snad patlání rohu nehrozí a u dalších vrstev klidně nech 200) a větší odsazení trysky od podložky - tohle se mi stávalo ještě když jsem tisknul na sklo/kores, když byla tryska moc blízko. Začátek výplně se roztáhne pod tryskou do širší extruze než plánované, na další už není tolik místa a začne se to zvedat. U menších modelů mi to taky nedělalo problém, nějak se to chytlo, ale u větší plochy se to chovalo tak jak popisuješ. Dobře to pujde vidět když změníš výpln na linear jak píše tomas. A ještě bych zkontoloval hodnotu odsazení Z ve sliceru...
  • 0

smejch
 
Příspěvky: 54
Registrován: 20.02.2017 17:12
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod OK1UGA » 21.07.2020 10:13

smejch píše:Dal bych na první vrstvu třeba 210 C (u kruhu snad patlání rohu nehrozí a u dalších vrstev klidně nech 200) a větší odsazení trysky od podložky - tohle se mi stávalo ještě když jsem tisknul na sklo/kores, když byla tryska moc blízko. Začátek výplně se roztáhne pod tryskou do širší extruze než plánované, na další už není tolik místa a začne se to zvedat. U menších modelů mi to taky nedělalo problém, nějak se to chytlo, ale u větší plochy se to chovalo tak jak popisuješ. Dobře to pujde vidět když změníš výpln na linear jak píše tomas. A ještě bych zkontoloval hodnotu odsazení Z ve sliceru...

Správně. Rozšířený omyl je že je tutné první vrstvu do podložky "zažehlit". To je ale chyba. PLA je dokonce velmi tolerantní materiál který řadu chyb odpustí. Já tisknu všechny materiály na sklo + trojúhelníčkové lepidlo (něco jako Kores) a nemám problémy. Pokud je to možné, tisknu první vrstvu vyšší a větší teplotou než další vrsvy. Je to tak tolerantnější k drobným chybám. Co ale u mě bylo zásadní - dosadil jsem na stolek Al desku, která rozvádí teplo. Předtím jsem měl na ploše rozdíly teplot až 10°C. Teď se vejdu tak do 2°C. Účinek se dostavil okamžitě. Odlepování zcela zmizelo.
Popis úpravy je zde: http://ok1uga.nagano.cz/3d_modi.htm . Příspěvek z 4.1.2017. Jen ta deska už v Číně ke koupi není :-(.

Martin
  • 0

OK1UGA
 
Příspěvky: 68
Registrován: 24.06.2015 20:19
Bydliště: Rychnov n/Kn nebo Liberec
Reputation: 5
Jen tak dál :)

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Radkus77 » 23.07.2020 12:19

Tak po pár zkouškách jsem odlepování asi vyřešil. Snížil jsem Z offset o 0.4mm. Nicméně mi tím vznikly tři nové problémy. První, je že výsledný kus je o ony 0.4 nižší, druhým problémem je, že první vrstva je roztečená, kolem tisknurého kousku vznikne nevzhledný okraj cca 1x1mm, v podstatě taková "sloní noha", no a třetí, ikdyž nevím, jak to může mít spojitost, je, že vrchní vrstva je velice nevzhledná, jakoby poškubaná.
  • 0

Radkus77
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18.07.2020 12:36
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod smejch » 23.07.2020 13:23

Takže jsi se vlastně vydal přesně opačnou cestou, než ti bylo porazeno? :-D
A jaký jsi měl offset předtím, když jsi mohl ubrat 0,4 mm a pořád dokážeš tisknout s vrstvou 0,15-0,3mm?
  • 0

smejch
 
Příspěvky: 54
Registrován: 20.02.2017 17:12
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod zemciko » 27.07.2020 11:58

Přesahující okraj z první vrstvy jsem kdysi odstraňoval sražsnín sopodní hrany 0,4x45 docela to fungovalo.
  • 0

zemciko
 
Příspěvky: 1363
Images: 9
Registrován: 09.05.2015 13:43
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Roman » 27.07.2020 12:52

Kompenzace rozplácnutí první vrstvy jde nastavit přímo i v PrusaSlicer.

Nastaveí tisku / Pokročilý / Kompenzace rozplácnutí první vrstvy (o nastavenou hodnotu zmenší první vrstvu)
  • 0

Roman
 
Příspěvky: 18
Registrován: 07.04.2014 21:31
Bydliště: Prostějov
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod tomast » 27.07.2020 13:46

Pokud předchozí nastavení beztrestně umožnilo snížení výšky trysky o 0,4 mm při výšce vrstvy 0,2 mm, tak se první vrstva musela tisknout v zásadě do vzduchu - a zřejmě se to dohánělo x-násobným množstvím materiálu do první vrstvy.
Takže nejspíš stačí srovnat množství materiálu pro první vrstvu na normální hodnotu a 1 mm široká sloní noha zmizí.
  • 0

tomast
 
Příspěvky: 384
Images: 1
Registrován: 20.11.2017 21:44
Bydliště: Praha
Reputation: 0

Re: Odlepování 1.vrstvy u větších modelů z PLA

Příspěvekod Radkus77 » 01.08.2020 16:41

Takže, po 14 dnech testování a zničení 3/4 role filamentu, jsem koupil nový a najednou vše funguje. Abych doplnil, tiskárnu mám starší od kamaráda, který si pořídil větší a filament mi k tomu dal, ať si můžu zkoušet. Sám neví, jak dlouho ho měl, takže chyba byla asi zde. Jinak tisk 1. vrstvy: tryska 210stup., podložka 65stup., výška vrstvy 0.3mm, rychlost tisku 10mm/s, rychlost "průtoku" filamentu zvýšená o 5%. Ostatní vrtsvy - tryska 195stup., podložka 60stup., výška 0.2mm, rychlost tisku 15mm/s a zapnuté chlazení. Offset Z vrácený zpět na původní hodnotu.
  • 0

Radkus77
 
Příspěvky: 5
Registrován: 18.07.2020 12:36
Reputation: 0


Zpět na Všeobecná problematika tisku

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků