Rozměrová přesnost výtisku

Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod mbrazdil » 09.10.2017 20:29

Dobrý den,

měl bych dotaz, jak rozměrově přesně se Vám daří tisknout objekty. Narazil jsem na zajímavou věc. V práci máme kovové kopyto obdélníkového rozměru 5.05x15.85x20 (ŠxDxV) mm - měřeno posuvkou. Když jsem si ve sketchupu vymodeloval objekt dutý kvádr s tloušťkou stěny 0.8 mm. Rozměry vnitřního otvoru modelu jsem musel udělat 5.6x16.05x20 mm, abych tento kvádr na kopyto zlehka nadsadil (bez odporu). Po vytisknutí jsem model přeměřil a vnitřní otvor byl menší cca. o 0.2-0.3 mm a tloušťka stěny byla 0.9 mm. Chtěl jsem se zeptat, zda je toto normální? Možná mám jen přehnané nároky :) Ještě doplním, že průměr trysky je 0.4 mm a tisknu z PETG.
  • 0

mbrazdil
 
Příspěvky: 12
Registrován: 18.11.2015 08:03
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod kroxigor » 09.10.2017 21:31

A provedl si kalibraci extruderu a doladění steps na osách ...
viewtopic.php?f=24&t=1504
  • 0

Rebel II HD V32 (Marlin 1.1.x) - domácí
Original Prusa i3 plus 1,75 - služební
Slic3r, Simplify3D, 123Design, TinkerCAD, SketchUP
kroxigor
 
Příspěvky: 1248
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod mbrazdil » 09.10.2017 22:25

Neprováděl jsem kalibraci extrudéru, mrknu na to a uvidím.
Jinak ať mám v tom jasno, když mám trysku o průměru 0.4 mm, tak je schopna vytisknou rozměr násobku této hodnoty nebo dokáže vytisknou libovolný rozměr od tloušťky 0.4 mm?
  • 0

mbrazdil
 
Příspěvky: 12
Registrován: 18.11.2015 08:03
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod zemciko » 09.10.2017 22:32

Ono když na to přijde tak tryska 0,4 dokáže i užší housenku než 0,4mm (pokud ji bude natahovat a bude dost nad povrchem). Ale reálně (aby to drželo) tak zhruba 1,5x prumer trysky pak 2x to samé a pak už prakticky cokoliv. Taky jde tisknout výrazně větší šířkou než 1,6x třeba 2mm šířku housenky tryskou 0,4mm, ale to jde blbě kombinovat se stěnami zbytku objektu ...
  • 0

zemciko
 
Příspěvky: 946
Images: 9
Registrován: 09.05.2015 13:43
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod vitbauer » 10.10.2017 00:26

1. Zkalibrovat extruder
2. Zkalibrovat osu X a Y pro zvolenou šířku extruze (jde to v pohodě doladit na přesnost +- 0.5 mm)
  • 0

Rebel II: HotEnd: E3Dv6 d0.4 mm, heated bed: MK3 ALU + sklo + Ultem PEI, ložiska: LM8UU MTM, osa Z: M5, HW: Arduino MEGA 2560 R3 + Ramps 1.4 + DRV8825, firmware: Repetier 0.92.9
vitbauer
 
Příspěvky: 71
Images: 2
Registrován: 07.01.2017 14:31
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod lubosh » 10.10.2017 10:50

Kalibrační pomůcky jsou fajn, ale čím menší, tím horší přesnost, a navíc jsou jen pro jedeno nastavení tisku.
Výsledný rozměr závisí (mimo jiné) na napnutí řemene. Já to dělám tak, že k tiskárně přiložím kovové pravítko, a pomocí špičatého hrotu přichyceného k extruderu odjedu 200 mm. Hrot ukáže třeba na 200,5 mm takže kroky nastavím na 40000/200,5 = 199,5 (mám driver na 32 mikrokroků).
Test opakuji 2x.
Jinak tvarová přesnost závisí na mnoha faktorech, a nemá cenu kalibrovat tiskárnu podle výtisku. Ten bude totiž po změně parametrů zase jiný. (Ano, vím, že někteří to mají úžasně nastavené a stále přesné, nemusíte psát).
Důvody jsou jednoduché, už jsem ho tu jednou popisoval včetně fotky přez mikroskop.
Tvar extruze v závislosti na výšce je následující:
ExtrusionAreax.jpg


Pokud tedy tisknete objekt širší, než jednou linkou, musí se tyto spojit, aby vytvořily ideální uzavřený povrch.
Tudíž kraje budou stále o malinko širší, a měřit je přesně mikrometrem nemá smysl.
ExtrusionAreax 2.jpg


Základem je tedy přesný zkalibrovaný pohyb os XYZ.
Zbytek se musí doladit extruzí případ od případu. Zejména při změně teploty, materiálu, rychlosti tisku, a pod.
Stále někdo píše, že otvor 3 mm mu leze 2,5 mm. No ano, a je to správně. Malé perimetry se tisknou pomaleji (Slic3r, akcelerace, jerk) a tudíž vlivem teplotní roztažitosti materiálu toho leze z trysky více, než při normální rychlosti. Stejný efekt vzniká na vrchní vrstvě, která je krásně hladká, ale u krajů je více materiálu a zvedá se. Zde se projevuje akcelerace a jerku.

Takže pamatujte, že tisk je jen začátek. Pak následuje opracování, pokud má mít výtisk mechanický význam.
  • 0

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
lubosh
 
Příspěvky: 555
Registrován: 19.11.2014 16:42
Bydliště: Praha 10
Reputation: 3

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod mbrazdil » 10.10.2017 13:11

Tak jsem si vytiskl model na otestování pětikačky. Pětikorunu jsem do otvoru musel větší silou vmáčknout, ale vlezla tam. Po přeměření objektu mám vnější rozměr 47.9 x 47.8 mm (X x Y). Vnitřní rozměry jsou 22.9 x 22.9 mm (X x Y).
Zkusil jsem snížit "Extrusion multiplier" na hodnotu 0.9 a výsledek byl následující. Vnější rozměr: 47.8 x 47.7 mm, vnitřní rozměr: 23.0 x 22.95 mm. Takže se touto změnou parametru zvětšil otvor pro pětikorunu, která jde vložit do otvoru s menším odporem, ale zase na druhou stranu mi to zmenšuje celkovou velikost objektu.
Co mám ještě vyzkoušet?
  • 0

mbrazdil
 
Příspěvky: 12
Registrován: 18.11.2015 08:03
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod vitaka » 10.10.2017 15:28

Presneji udelat kalibraci X a Y. Vytisk mas nepatrne mensi, tak by kalibrace mela pomoct. A vytisk v toleranci 1 az 2 desetin je dobry. Pohadkarum, kteri tvrdi, ze maji nepresnosti v setinach milimetru proste never. Nejen, ze to nejsou schopni vytisknout, ale vetsinou to ani nejsou schopni zmerit. Serizeni udelej jak pise lubosh a vytisk bude OK.
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 49
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod mbrazdil » 10.10.2017 21:21

Tak jsem promeril osy X a Y. Osa X je naprosto v pořádku. Nastavením 100 mm opravdu ujede 100 mm. Osa Y (pohyb podložky) je na tom o trochu hůře. Měřil jsem to na dvou stranách. Na levé straně je to ok tj přesně 100 mm, ale na pravé to dělá 100,3 mm. Vzhledem k tomu, že pohyb obstarává jeden motor, tak nepředpokládám, že by se musela osa Y kalibrovat. Toto bude spíše geometrie sestavení tiskárny. Nebo myslite?
  • 0

mbrazdil
 
Příspěvky: 12
Registrován: 18.11.2015 08:03
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod vitaka » 11.10.2017 06:40

To bude spis nejaka vule. Pokud se stolek dokaze zkrizit 3 desetiny tak vytisk presny nikdy nebude. Takze bych nejdriv opravil mechaniku a potom teprve resil tisk
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 49
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Rozměrová přesnost výtisku

Příspěvekod mbrazdil » 12.10.2017 06:58

Ano, je tam zřejmě nějaká vůle, ale stejně to nesedí s osou X. Ta je v pořádku a přesto to tiskne menší objekty. Nemůže být na vině materiál jako takový (smrštitelnost)? Je možné ve Slic3ru nějak nastavit kompenzaci v rámci smrštitelnosti materiálu?
  • 0

mbrazdil
 
Příspěvky: 12
Registrován: 18.11.2015 08:03
Reputation: 0


Zpět na Všeobecná problematika tisku

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron