Kalibrace XY ?

Kalibrace XY ?

Příspěvekod OK1UGA » 25.12.2016 21:02

Zdravím,
Potřebuji se zeptat jak na kalibraci os XY. Doteď jsem byl smířený s tím, že slicery dělají vnější rozměry správně a díry menší. Někde to tu bylo prezentováno jako normální věc se kterou je potřeba žít. Teď jsem si ale pročetl diskusi kolem kalibrace "na Bůra" a tam se jednoznačně píše že tiskárna musí být zkalibrována tak aby byly správně vnitřní i vnější rozměry. Podle popisu jsem tedy zkalibroval počty kroků na mm a upravil hodnotu kalibrace XY na -0,25 pro mou trysku 0,5mm. Po této kalibraci mi to kalibrační bůro vytiskne správně. Odpovidají vnější i vnitřní rozměry. Pak jsem ale vytiskl větší kalibrační předmět velikosti 100x120mm a dírou průměr 90mm uprosřed. Vnitřní rozměry jsou správné, ale vnější jsou o ccz 1,5mm větší. Ten nárůst vnějšího rozměru přibližně odpovídá změně v kalibraci kroků na mm kterou jsem provedl během kalibrace na bůra.
A co teď s tím ? Co vlastně přesně dělá kompenzace XY ? Jak přimět slicer aby tiskl správně vnější i vnitřní rozměry ? A je to vůbec možné ? Osobně nevidím důvod proč by nemělo být a proč by kvůli tomu mělo být nutné slicer nějak speciálně konfigurovat. Prvořadá funkce sliceru by měla být vytištění správných rozměrů ? Případně pokud slicer dělá svou práci dobře jak zkalibrovat tiskárnu aby oba rozměry tiskla správně ?
Používám tiskárnu od pana Zahradníka, trysku 0,5mm, firmware Marlin a slicer poslední verzi od pana Průši. Pokud použiju Curaengine tiskne to stejně jako slicer bez kompenzace XY. Extruder a osu Z mám zkalibrované správně.
Domnívám se, že před těmito pokusy jsem měl osy XY zkalibrované správně, bez kompenzace XY se mi vnější rozměry předmětů všech velikostí tiskly správně ve všech slicerech které jsem zkoušel ale všude byly vnitřní rozměry menší.
Budu vděčný pokud mě někdo popostrčí správným směrem.

Martin.
  • 0

OK1UGA
 
Příspěvky: 41
Registrován: 24.06.2015 20:19
Bydliště: Rychnov n/Kn nebo Liberec
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod Juraj » 25.12.2016 23:33

Priklanam sa aj ja. Aj mam rovnake vysledky ako kolega. Dajak sa mi to nedari presne skalibrovat. Ale co mam skusenost tak najpresnejsie mi tlacil mattercontrol.
  • 0

Juraj
 
Příspěvky: 94
Registrován: 19.02.2016 21:59
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod medapeta » 26.12.2016 00:54

Trochu teď asi někomu zamotám hlavu :D
Zkuste vytisknout vrstvou 0.25 následující objekt.
Vnější rozměr je 150x150mm, plocha uvnitř je vysoká 0.25mm, okraj je vysoký 2mm a široký 1 milimetr.
Dá se na tom hezky nastavit rovinnost bedu, průtok filamentu a krokování...

025.stl
  • 0

Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Používám: HotEndy E3D, ložiska Igus Drylin, pružné spojky, heated bed MK3 ALU s ULTEM PEI povrchem
Tisknu na: Rebelix X2, Rebel II HD, Rebel IIC 250x300x300
medapeta
 
Příspěvky: 1115
Images: 57
Registrován: 31.05.2016 22:14
Bydliště: Praha
Reputation: 9

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod vitaka » 26.12.2016 10:27

Kalibrace tiskárny je celkem zdlouhavý, ale důležitý proces. Nejdřív je potřeba tiskárnu seřídit mechanicky. To znamená že všechny vedení musí být rovnoběžná a jednotlivé osy co nejpřesněji kolmé. Řemeny musí být správně napnuté a nikde nesmí být zbytečné vůle. Teprve pak se dá začít kalibrovat. Není na to zatím potřeba žádný kalibrační objekt, ale jen "šuplera" (posuvné měřítko) Musí se správně a přesně nastavit počet kroků na mm pro všechny osy. To znamená změřit přesně pozici vozíku, nebo bedu, zadat přejetí o nějakou vzdálenost (čím větší tím bude kalibrace přesnější), odměřit o kolik se vozík opravdu posunul a podle toho spočítat a upravit počet kroků na mm. Nejlépe je to udělat opakovaně až jsme si jistí, že se tiskárna pohybuje opravdu přesně ve všech osách. Pak teprve zavedeme filament a motor extruderu. Na filamentu se udělá značka a změří se její vzdálenost od nějaké pevné časti. Necháme vytlačit určitou délku filamentu (opět platí, čím větší tím lepší, ale u filamentu to není potřeba přehánět - stačí asi 50mm) změříme kolik tiskárna opravdu vytlačila a upravíme počet kroků na mm. Taky je to dobré udělat několikrát. Pro jistotu ještě jednou přeměříme, jestli všechno chodí přesně. Tím máme nakalibrovaný hardware tiskárny a už do těchto nastavení nebudeme sahat. Pak můžeme vytisknout pár objektů u kterých příliš nezáleží na rozměrech a na nich upravit teploty bedu i hotendu tak aby tisk držel na bedu a výtisk byl pěkný vzhledově. Až teploty a případně průtok filamentu vyladíme teprve můžeme pokračovat v kalibraci, ale už konkrétního sliceru. Pomocí nastavení průtoku filamentu a šířek jednotlivých elementů tisku doladíme rozměr výtisku. Já používám jednoduchou kostku s rozměry 20 x 20 x 20mm se svislou dírou 10mm. Tisknu ji dvakrát vedle sebe. Jednou ve 100% velikosti a jednou ve 200%. Po vytisknutí si před sejmutím kostek z bedu si označím tečkou polohu kostek, abych přesně věděl jak byla kostka tištěná. obě kostky změřím a upravuji nastavení sliceru tak, aby byl výtisk co nejpřesnější. Pokud je nepřesnost obou kostek stejná je špatně nastavená šířka buď trysky, nebo elementu tisku. Pokud je nepřesnos větší kostky dvojnásobná oproti menší je chyba v nastavení kroků na mm. To by ale nemělo nastat, pokud jsme hardware nastavili správně.
Kompenzace XY ve Slic3ru posune stěny objektu směrem dovnitř, nebo ven podle znaménka o zadanou hodnotu. Takže například při zadání kompenzace 0,2 se objekt zmenší o 0,4 mm a zároveň otvory v objektu se zvětší o 0,4mm.
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 53
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod Juraj » 26.12.2016 13:26

Vitaka presne tak som to spravil. Zakladna kalibracia posuvnicou a potom na jemno na kocke. Ale dosiahnut to o com tu pisete ze mate rovnake spravne roznery ako vnutorne tak vonkajsie tak to sa mi nedari.
  • 0

Juraj
 
Příspěvky: 94
Registrován: 19.02.2016 21:59
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod hippo7 » 26.12.2016 14:06

No protoze se opet resi dusledek a ne pricina. Jestli se vecer k tomu dostanu hodim sem odkaz na kalibraci vysky a sirky vrstvy. Komenzace xy je jen berlicka a radne funguje jen na konkretnim rozmeru.


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 0

hippo7
 
Příspěvky: 96
Registrován: 31.03.2016 09:28
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod vitaka » 26.12.2016 14:43

Souhlasim, ze kompenzace xy je jen berlicka. Funguje ale na vsech rozmerech stejne. Proste posune stenu objektu o nastavenou hodnotu a je jedno jak veliky objekt je. Ale opravdu je nejlepsi mit vse radne zkalibrovane. Ta kalibrace sirky a sily vrstvy je to co jsem myslel nastavenim sirek elementu. Slicr musi vedet jak sirokou stenu tryska tiskne aby mohl presne vypocitat drahu trysky. Ta musi byt o polovinu sirky steny posunuta smerem do objektu. Co je spatne nastavene se nejlip pozna porovnanim dvou stejnych objektu vytistenych v ruzne velikosti. Pokud je nepresnost u obou objektu stejna je spatne zkalibrovana sirka vrstvy, pokud je u dvojnasobne vetsiho objektu dvojnasobna je spatne zkalibrovana tiskarna (kroky na mm)
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 53
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod OK1UGA » 26.12.2016 17:00

Taky jsem dospěl k názoru že kompenzace XY je jen berlička. Po tomto poznání jsem napsal svůj dotaz. Původně jsem použil pro kalibraci v podstatě postup který popsal Vitaka. To znamená podle šupléry. Ale to mi právě dalo neuspokojivé výsledky při tisku děr. Proto jsem se v tom začal vrtat a hrát si s kroky/mm a kompenzací XY.
Píšete tu o šířce extruze a že se musí zadat. To je ale parametr který je pevně daný průměrem trysky. Nebo mi tady něco uniká ? Já mám šířku extruze 0 - tomu rozumím tak, že by si ji slicr měl spočítat sám z průměru trysky (jinak řečeno 100%). Tak by to mělo být správně ne ? Nastavovat něco jiného se mi jeví být podobná berlička jako nastavovat kompenzaci XY.
Budu rád pokud mě vyvedete z omylu. Co přesně tedy znamená šířka extruze a jak ji správně nastavit ?

Martin
  • 0

OK1UGA
 
Příspěvky: 41
Registrován: 24.06.2015 20:19
Bydliště: Rychnov n/Kn nebo Liberec
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod petr_kocis » 26.12.2016 18:02

Ad Vitaka: Mně není jasné, proč se doporučuje takový zdlouhavý postup mechanické kalibrace tiskárny. Pokud vím, jakou mám řemenici na krokovém motoru (tj. 2 parametry, a sice počet zubů a rozteč zubů), tak mi je naprosto jasné, že na 1 otáčku udělá motor posunutí osy o délku, která je rovna roztečnému obvodu řemenice, což je počet zubů* rozteč zubů. Pak si spočítám, kolik mikrokroků mi udělá motor na 1 otáčku. Podělím počet mikrokroků na otáčku rotzečným obvodem řemenice a mám vystaráno. Popisovaná metoda zkoušení, o kolik se mi posune vozík, mně osobně přijde velmi zdlouhavá metoda pokus - omyl a zanáší se tam nepřesnost měření. U podávacího kolečka bych si šuplerou změřil nejmenší funkční průměr, vypočetl z toho obvod a použil stejnou metodu. Takto to mám na své tiskárně a nemusím nic kompenzovat.

Jiná věc je ta, že první vrstva tisku má ekvidistantně větší rozměry než vrstvy zbylé. Laik by to popsal tak, že se mi výtisk "natavuje" na podložku. Toto už je záležitost sliceru a nastavováním počtu kroků ve firmwaru to samozřejmě nemá nic společného.

Ad OK1UGA: Díry mám taky menší než zadám, ale to je prostě důsledek toho, že šířka naneseného plastu je prostě větší, než průměr trysky a já osobně jsem se s tím naučil žít. Vždy v modeláři nastavím třeba o 0,5 mm větší průměr díry a ono to funguje.
  • 0

petr_kocis
 
Příspěvky: 15
Registrován: 14.05.2016 15:10
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod vitaka » 26.12.2016 18:32

Ve slic3eru se nastavuje v Extrusion width. Ono totiž při tisku se na sebe neskládají jednotlivé "válečky" kleré tlačí tryska, ale materiál při vytlačení tryska jakoby rozmázne. (někde na netu jsem viděl celkem pěkné obrázky, ale už si nevzpomenu kde to bylo), takže tvar, který za sebou nechává tryska je plochý se zaoblenými stranami. Je vysoký podle nastavené síly vrstvy a jeho šířku ovlivňuje několi parametrů.

1. množství plastu, který protlačíme tryskou - ovlivňule hodně
2. teplota plastu - může ale nemusí
3. druh plastu - může ale nemusí

Pokud jsou v extrusion width nastavené 0, slic3r si hodnoty vypočítá podle průměruu trysky, ale to mi nikdy nesedělo. Co si slic3r myslí, že tiskne se dá zjistit z hlavičky vygenerovaného G-kodu. Je to tam přehledně napsané. Stačí si G-kod načíst do nějakého textového editoru.

No a tady je veliký prostor pro zkoušení a laborování.
Dá se měnit extrusion multiplier extruderu = množství vytlačovaného plastu (1 = 100% co slic3r vypočítal)
Nebo extrusion width v advanced nastavení.

Tyto volby je potřeba odladit na každé tiskárně, protože asi nenajdeme 2 tiskárny stoprocentně shodné. To že je na trysce napsané že má průměr 0,4 mm neznamená, že ho skutečně přesně má, průměr filamentu je různý atd.atd.
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 53
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod vitaka » 26.12.2016 18:47

To: petr_kocis

Tento výpočet se dá použít pro základní nastavení tiskárny, ale ne pro přesné nastavení. Jde o to, že řemenice ani rozteč zubů řemene nejsou přesné (každá součástka je vyráběná s určitou přesností). Pokud si při výpočtu zaneseš chybu pouhou setinu milimetru a tuto hodnotu dáš do fw jako počet kroků na mm tak máš ve výsledku na dráze 200mm nepřesnost rovné 2mm - což je dost, že? Pokud tiskárnu zkalibruji na 100mm s přesností jedné desetiny (takhle to dělám - měřím přejezdy o 100mm) tak mám na 200mm nepřesnost 0,2mm - což je 10x lepší výsledek. A pokud budeš průměr měřit šuplerou tak měříš s přesností na desetiny, ne na setiny.
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 53
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod hippo7 » 26.12.2016 19:08

tady je slibene, sice anglicky ale srozumitelne.
je to pro simplify ale da se to pouzit i pro slicer3d

melo by se postupovav v poradi jak davam odkazy, ten treti je praktickou ukazkou komletniho nastaveni pro petg

samozrejmosti je mit dobre nastaveno a overeno krokovani vsech os a extruderu

http://forum.makergear.com/viewtopic.php?f=3&t=1964

http://forum.makergear.com/viewtopic.php?f=3&t=3124

http://forum.makergear.com/viewtopic.php?f=11&t=2593

rozhodne je zadouci nastavit dobre prvni vrstvu, pokud je chybne tak se to projevuje v nasledujicich 10 az 15 vrstvach


Sent from my iPad using Tapatalk
  • 0

hippo7
 
Příspěvky: 96
Registrován: 31.03.2016 09:28
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod mgiorgio » 26.12.2016 19:17

Zrdavim Vas Rebelove.

k tomu mam par pripomienok,
ak mate nakalibrovane mechanicky tlaciaren aby kocka (nie kočka ako minule mi srandoval medapeta) vytlacena v rovnakej dlzke a sirke (o 0,2mm ) aby valec bol naozaj valec, aby extruder taha naozaz tolko kolko tam zadame, mozeme nastavovat program.
ale ak vam naozaj tlaci vacsie o 0,2 na x,y strane na dobrej ceste...
zavisi to
- aku trysku pouzivate
- na aku vysku tlacite
- ako mate nastavenu prvu vrstvu, ak mate priliz nizko alebo priliz vysoko to bude mat vplyv aj na 10-20 vrstiev vissie
- ja material mam vpliv lebo Abs to zmensuje ako ztuhne PLA a PETG nie.
- priemer materialu aj ked dodavatelia daju ze maju toleranciu 0.05mm +- to znamena 6% odchylku co je uz dost vplyv
ja som stym tiez elaboroval, vytlacilsom testove kusy na 1 perimeter ako test naozaj tie diely boli o 0.2-0.3 vacsie niektore podla vysky (napr. vyska 0.1 bolo 0.3 sirsi na vysku 0.2 to bolo o 0.2 sirsi.) sirky steny boli 0.6 a 0.55, (0.4 tryske)
ak som nastavil tieto udaje potom pri tlace ak som mal nastavene tak pri viac perimetry nespojili.
Dalsia vec ak prestavite extrusion width tak moze mat problemi pri tenkych stenach vam slicer nevygeneruje spravne program tenke steny vynecha.
tak som zacal hladat inde
tak ze ak treba mat presny model by som radsej dal kompentacie rozmeru a kontroval by som priemer civky a podla toho by som korigoval flowrate...
  • 0

Rebel 2b 12V prerobeny z Rebel2 od P Zahradnika, 200x200
Rebel Scube 24V 300x200 novo postavene
mgiorgio
 
Příspěvky: 115
Registrován: 05.12.2015 12:52
Bydliště: Juhozapadne Slovensko (Nie Bratislava) Dunajska Streda
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod petr_kocis » 26.12.2016 20:23

Vitaka: to je fakt, to jsem si neuvědomil. Ale je fakt, že mně to funguje solidně při základní kalibraci. Pokud bychom šli do důsledků, tak nezáleží na extrémní přesnosti průměru samotných řemenic, ale na roztečích zubů na řemenu. Pokud vezmu 2 řemenice o rozdílném průměru ( v řádu těch setin mm), tak při jedné otáčce se u obou posune tak jak tak o stejný počet (u mě 16) zubů. A ty řemenice budou vyrobeny spíš tak, že některá rozteč bude nad jmenovitý rozměr, některá zase pod. Každopádně ano, asi je fakt lepší dokalibrovat měřením.
  • 0

petr_kocis
 
Příspěvky: 15
Registrován: 14.05.2016 15:10
Reputation: 0

Re: Kalibrace XY ?

Příspěvekod vitaka » 26.12.2016 21:35

Pokud jsi stavěl stavebnici, nebo jsi použil standartní díly tak to bude +- sedět. Pokud ale řeším přesnost tisku je lepší mít jistotu, že mechanika chodí jak má. Jinak je to o pokusech a omylech, protože hledám chybu a nevím jakou. S těmi řemenicemi máš asi pravdu, vždy se na otáčku posuneš o stejný počet zubů. Stále ale zůstává nepřesnost řemene.
Nikoho do měření nenutím, jen jsem popsal jak to dělám já.
  • 0

vitaka
 
Příspěvky: 53
Registrován: 10.02.2016 22:27
Bydliště: Velké Opatovice
Reputation: 0

Další

Zpět na Slic3r

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník