Stránka 2 z 2

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 11:43
od tomast
Pokud ale trapéz uchytíš pevně nahoře i dole, tak:
- buď musí být opravdu rovný (průhyb uprostřed nejlépe < 0,01mm)
- nebo matice musí být volně uložená, viz peterhe výše viewtopic.php?f=8&t=716&start=105

Volné pružné uchycení trapézu sice má tu nevýhodu co píšeš = axiální zátěž na motor, ale případné prohnutí trapézu se eliminuje samo.
Pružná spojka určitě ani nemá fungovat jako uchycení trapézu v rovině kolmé na trapéz - trapéz má přenášet jen svislou sílu/polohu, případným silám ze stran se má snadno poddat. Svislý směr bez zvlnění (pevnost v rovině kolmé na trapéz) má zajistit svislé vedení (tyče, kolejnice, lišty).

Pro intenzivní použití bude lepší a trvanlivější to pevné řešení, pro nás, co jim tiskárna jede pár hodin týdně, je vyhovující i to jednodušší volné uchycení.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 14:06
od Baisop
tomast: Teďka dám zásadní otázku. Proč teda všichni přecházejí na trapéz, kdyby neměl být rovný? To pak je nesmysl takový trapéz používat a je jednoduší zůstat u závitovky. Pokud si tam nainstaluješ prohnutý trapéz a pak to doháníš pružnou spojkou, tak to se mi zdá jako zbytečně vyhozené peníze. Navíc trapezová matice je celkem dlouhá a moc vůle nemá. Tím pádem pokud ti začne házet trapéz, vzniká ti na matici moment postupně ve všech směrech a pohybuje ti s držáky osy X a to se projeví na tisku.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 16:47
od Rebel
A az se vyblbnete s tema trapezama, omrkni tu stabilitu teploty na bedu, ktera je dost zasadni, protoze temer vsecky BEDy se zmenou teploty vyskove "dychaji" a pak res dalsi veci.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 17:03
od boraicho
MichalG píše:
nazdarek1980 píše:Nedotýka se ti šroub s hřídelí motoru ? Musí tam bejt mezera .

prave ze nesmi, spojka by mela byt trochu natahla aby tahala trapez dolu, mezata se mezi Z a motoru pouziva jen kdyz mas horni drzak Z s loziskem a trapez fixlej


A pri zavitovkach to je ako? Má sa dotýkať alebo nie?

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 17:39
od Baisop
Ten bed to může taky dělat (a dělává to), ale tady se mi to zdá až moc pravidelně zvlněné, tj. všechny pruhy jsou stejně vysoké. Změřil bych jejich osovou vzdálenost a jestli souhlasí s trapézem (2mm), tak máme viníka.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 18:15
od Rebel
Kdyby tu kazdy umel merit a mel k tomu prostredky, neni v podstate co resit a tyto neustale se opakujici diskuze tu nebudou.
Ona pravidelnost tam pri tisku takoveho objektu bude v podstate naprosato dokonala i pri dychajicim bedu spatnou regulaci.
Dale pokud Z pojezd jezdi "dobre" je uplne jedno, jestli je mezi osou motoru a trapezem mezera.
Kazdopadne tech promennych je tam samozrejme spousta, ale pokud maji byt vyreseny na zaklade nejakeho rozumneho vysvetleni, zacal bych nakupem tech nejlevnejsich "hodinek" na ali.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 31.05.2018 07:51
od oscar
omlouvam se vsem koho by se to mohlo dotknout, ale hodinkama Dan mysli toto:

Accuracy-Precision-Indicator-Gauge-Dial-Indicator-Measurement-Instrument-0-01mm-New-2017.jpg
Accuracy-Precision-Indicator-Gauge-Dial-Indicator-Measurement-Instrument-0-01mm-New-2017.jpg (70.99 KiB) Zobrazeno 3061 krát


Level-Gauge-Scale-Precision-Metric-Dovetail-Rails-0-0-8mm-Dial-Test-Indicator.jpg_640x640.jpg
Level-Gauge-Scale-Precision-Metric-Dovetail-Rails-0-0-8mm-Dial-Test-Indicator.jpg_640x640.jpg (62.1 KiB) Zobrazeno 3061 krát


Dial indicator se to jmenuje. :D
(ty klasicky (nepackovy) jsou podle mne na bed lepsi)

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 31.05.2018 08:06
od medapeta
Ty vlnky může dělat i špatně nastavený slicer...

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 31.05.2018 10:53
od vitaka
Už se to tady řešilo několikrát. Nejdůležitější je aby nesouosost motoru a zavitove tyče odpružila opravdu spojka a ne plastovy držak motoru. To že je o spojce napsané, že je pružná, ještě neznamená, že v konkrétních podmínkách opravdu pruží. Kovové spojky dobře fungují na kovových konstrukcích, kde je jejich pevnost opravdu nižší, než pevnost konstrukce. Motor na Rebelovi je uložen na plastovém držáku a proto dochází k tomu, že díky nesouososti (protože absolutně přesně to namontovat nejde !!!) se vlní a pruží držák motoru, ve kterém je uložena i vodící tyč osy Z. takže řešení je buď tady opovrhovaná plastová hadička, nebo opravdu měkká spojka. Já mám na svém Rebelovi upravené držáky Z tak, že šroubovice je na obou stranách uchycena v ložisku a matkami je vymezena axialní vůle. Motory jsou připojené plastovými hadičkami. Výsledek jsou rovné, nezvlněné výtisky.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 31.05.2018 11:59
od Otomar
osobně mám taky nejlepší zkušenosti z obyčejnou gumovou hadicí. Kdo chce tunit s pružnou spojkou, často nepochodí. Dost pomůže použít spojku typu B a Ačku se vyhnout...
A
A.JPG
A.JPG (17.2 KiB) Zobrazeno 3024 krát

B
B.JPG
B.JPG (24.7 KiB) Zobrazeno 3024 krát

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 31.05.2018 14:40
od boraicho
Ja mam pruznu, typ A , zavitovka sa nedotyka, motora, a nemam problem, a to tlacim 0,2tryska 0,1 vrstva. Zavitovky su nerezove tusim. Podla mna to zalezi aj od toho ako ju clovek tu tlaciaren posklada. V druhom prispevku clovek pri stavbe skrizoval tyce osy Y tak ze mu neslo hybat so stolom a neprislo mu to divne ...

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 01.06.2018 18:35
od pahe74
Takže problém odstraněn jedna trapézová tyč není úplně rovná a zatím jsem jen odstranil vrchní uložení do ložiska. Mám to volně, budu muset trapézy vyměnit. I tak se to hodně zlepšilo.
Nemáte nějaký tip, kde koupit trapézy?
Jinak díky za diskuzi .