Stránka 1 z 2

Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 13:34
od pahe74
Ahoj , měl bych dotaz ohledně osy Z .
Na výtisku je vidět zvlnĕní . Mám trapezy s pružnou spojkou T8x2 z číny.
Řemeny naplé ok . Zkusit vyměnit pružné spojky za pevné spojení ?

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 14:20
od nazdarek1980
Nedotýka se ti šroub s hřídelí motoru ? Musí tam bejt mezera .

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 15:01
od MichalG
nazdarek1980 píše:Nedotýka se ti šroub s hřídelí motoru ? Musí tam bejt mezera .

prave ze nesmi, spojka by mela byt trochu natahla aby tahala trapez dolu, mezata se mezi Z a motoru pouziva jen kdyz mas horni drzak Z s loziskem a trapez fixlej

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 15:02
od Saph
Pokud ten trapez nemá ještě nějak zajištěný proti posunu v ose Z například pomocí ložiska s červíkem, tak bych mezeru mezi hřídelí nedoporučoval.
Jinak u trapézu se stoupáním 2mm bývá wobble obecně horší než u 8mm. Zvlnění, které se normálně rozloží do 8mm, je zde zkondenzované do čtvrtinového intervalu,takže to působí hůře. Další věc je i samotná matice u T8x2. Ty co mi prošly rukama měly znatelně větší vůle než u T8x8 (myslím teď ty základní mosazné, co chodí s trapezy).
Další věc co se může podepsat na zvlnění je i kvalita sestavení tiskárny, konkrétně pak přesnost zarovnání matice v pojezdu s hřídelí motoru.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 15:38
od tomast
Obecně by mělo být svislé vedení (svislé tyče, jejich uchycení a ložiska na nich) v osách XY co nejtužší a uchycení trapézu v osách XY naopak co nejvolnější (dole pružná spojka, vršek klidně volně ve vzduchu).
Pak se ti nerovnost trapézu nepřenese k tiskové hlavě.

Také jsem podobné vlnky měl a po vymezení vůlí svislého vedení (já tam mám Al V-profil a kolečka) zmizely.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 28.05.2018 19:33
od peterhe
Niečo som tu dával pred časom, ale nestretlo sa to s pochopením. Eliminovanie vplyvu kryvých závitoviek.
viewtopic.php?f=8&t=716&start=105
Viď video

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 12:27
od nazdarek1980
Moje zkušenost, nekolikrát vyzkoušená. Pokud se se mi trapez dotyká hřídele krokáče, vypadá výsledek přesně jak na obrazku. Povysunu o mm a je to čisté, vrátím zpátky, je to tak znova. Vyzkoušeno snad 10 zasebou na jedný konkrétní konstrukci.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 13:04
od Klaudius
V prvom rade, priatelia, je celé toto riešenie zle - a je to prípad mnohých tlačiarní, nie iba tejto. Je to jednoznačné nepochopenie funkcie hriadeľovej spojky. Jej úlohou je eliminovať nepresnosti motora, resp. jeho hriadeľa, aby sa jeho obvodové hádzanie, nesúososť a prípadné iné nepresnosti neprenášali na hnaný hriadeľ, v našom prípade trapéz. To ale len za podmienky, že trapéz je pevne ukotvený na oboch koncoch, teda že je pevne uložený v ložiskách, v ktorých sa dá ľahko točiť. V prípade, že na výstupný hriadeľ krokáča dáš spojku, do toho švihneš neopracovaný trapéz, ktorý má naviac horný koniec voľný, zarábaš si sám na možné problémy, pretože akákoľvek presnosť je v tomto prípade v riťkálovciach - naopak, pružná spojka môže nepresnosť montáže krokáča alebo nedokonalosti jeho výstupného hriadeľa ešte znásobiť. Ak trváš na lacnom riešení, potom je lepší Průšov výmysel, ktorý pripojil skrutku rovno do motora a vyhol sa tak problémom so spojkou. Ale nemyslím si, že 4 malé ložiská cene možno 50 Kč za kus a ložiskové domčeky vytlačené na tlačiarni sú až také nedostupné. Alebo sú ?

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 13:19
od medapeta
Martin to má hezky vyřešené na novém Rebelixu.
Motory jsou vedle trapézu, obojí osazené ozubenou řemenicí a spojeno je to krátkým řemenem.
Trapéz je správně uložen v ložiskových domcích.
Jednoduché a funkční.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 13:46
od nazdarek1980
Určitě, ale není ještě lepší to mít spojený jedním řemenem a poháněný jedním motorem.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 14:00
od medapeta
Osobně mi momentálně nejvíc vyhovuje dual-Z se dvěma nezávislými motory a koncáky. Motory samozřejmě už pouze s integrovaným trapézem.
Tím oddělením motoru od trapézu se samozřejmě eliminuje zátěž přenášená směrem k motorům a tedy jejich rychlejší opotřebení. Což nelze odstranit ani usazením motorů nahoře.
Takže ano, asi jeden motor nahoře a z něj honěné oba trapézy by to mohl řešit, jen si nejsem jistý převodovým poměrem a potřebnou akcelerací a celkovou mechanickou odolností.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 16:50
od juliusvla
MichalG píše:
nazdarek1980 píše:Nedotýka se ti šroub s hřídelí motoru ? Musí tam bejt mezera .

prave ze nesmi, spojka by mela byt trochu natahla aby tahala trapez dolu, mezata se mezi Z a motoru pouziva jen kdyz mas horni drzak Z s loziskem a trapez fixlej

Přikláním se k Michalově teorii. Trapéz se musí dotýkat motoru přes mírně nataženou pružnou spojku. Je to jediné určení pozice trapézu. Problém je jinde. Konec trapézu který se dotýká hřídele motoru musí být opracován jako polokoule. Potom dochází k dotyku hřídele jenom " v jednom bodě" a trapéz necestuje nahoru a dolu. Je nutné při montáži pokud možno dodržet souosost hřídele motoru a trapézu.

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 18:39
od Rebel
A co teplota BEDu? Nelita nahodou?

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 29.05.2018 20:00
od Klaudius
juliusvla píše:
MichalG píše:
nazdarek1980 píše:Nedotýka se ti šroub s hřídelí motoru ? Musí tam bejt mezera .

prave ze nesmi, spojka by mela byt trochu natahla aby tahala trapez dolu, mezata se mezi Z a motoru pouziva jen kdyz mas horni drzak Z s loziskem a trapez fixlej

Přikláním se k Michalově teorii. Trapéz se musí dotýkat motoru přes mírně nataženou pružnou spojku. Je to jediné určení pozice trapézu. Problém je jinde. Konec trapézu který se dotýká hřídele motoru musí být opracován jako polokoule. Potom dochází k dotyku hřídele jenom " v jednom bodě" a trapéz necestuje nahoru a dolu. Je nutné při montáži pokud možno dodržet souosost hřídele motoru a trapézu.


Že ja som sem liezol... Pat a Mat šuviks. Asi budem radšej pestovať repu... :|

Re: Osa Z zvlnĕná

PříspěvekNapsal: 30.05.2018 11:23
od Baisop
Trapézový šroub by měl být uložen v ložiskách na obou stranách, jelikož pružná spojka nefunguje jako uchycení trapézu v rovině kolmé na trapéz. Když vezmu, že se používají většinou TR8 a máte vedení z 10mm tyče, tak je to hrozně blízko k sobě s tuhostí. Ta 8 trapéz vám při jakékoliv nepřesnosti jednoduše prohne 10mm tyč i přes pružnou spojku a máte vlnky na světě. Proto já jsem stále zůstal u hadiček a M6 závitovky, které jsem si srovnal pomocí setinových hodinek, takže nehází. Strojař sice při tom má facepalm, ale je to stále (podle mého mínění) schůdnější řešení, než tam dát neukotvený trapéz spojený s motorem pružnou spojkou a ještě opřený o hřídel motoru. Motor by měl ideálně plnit funkci pouze pohonu a ne ještě aby držel celé zatížení. Proto já teďka pracuji na úpravě tiskárny, aby motor plní pouze funkci pohonu.